Grove, sunne & proteinrike spinatpannekaker

……litt skrivevirig på bloggen om dagen 😀 Det vil nok alltid gå litt i rykk og napp. Jeg syns dette er gøy så lenge jeg slipper å føle meg «presset» til å skrive her inne. Dette skal være mest for min egen glede, og så klart en glede jeg har lyst til å dele med DEG.

Det har jobbmessig vært nokså stille for meg i desember og halve januar. Har en stund vært på utkikk etter en liten fast stilling på ca 20% som kan komme godt med i stille perioder. Dette blir nå til virkelighet og jeg skal starte i en ca 20% stilling på Privatmegleren Lillehammer (her jobber jeg som interiørstylist- og rådgiver ifra før, men dette også avhenger av markedet ifht jobbmengde) hvor jeg skal sitte og jobbe mesteparten av tiden på kontoret med deres sosiale medier som Facebook og Instgram! Håper flere vil følge med oss der. Det er en sprudlende, herlig og dyktig gjeng, så dette gleder jeg meg veldig til. Starten på dette antar jeg blir i februar.

Ellers er jeg jo en hjemkjær livsnyter og liker å pusle med mitt. Ommøblere, prøve nye mat oppskifter, male alt mulig rart, lese (fått veldig sansen for det), gjerne henge med venner og ikke minst trene!! Trening er en fast rutine som jeg ikke helt klarer å gi slipp på under oppussingen engang. Noen ganger kan den tappe meg litt ekstra når vi driver på med sene kvelder i huset, mens andre ganger gir den påfyll av energi på ellers rolige dager 🙂 Gjelder å lytte til kroppen å velge type trenings som passer utifra dagsformen. Treningen hjelper også veldig på magen min, da jeg sliter endel med irritabel tarm til tider. Bevegelse i form av lang tur, joggetur eller el halv time på mølla hjelper så innmari på systemet! Med litt styrke som river i kroppen føler man på at man er levende!!!

Tilbake til pannekakene….. 😀 Denne oppskriften er en mikkmakk-oppskift satt sammen av meg, med inspirasjon fra flere andre oppskrifter. Her kan man variere ifht mel sortene utifra hva man har i skapet, men slik setter jeg den sammen:

1,5dl sammalt hvete, fin

ca 2dl havremel (om du ikke har havremel kan du bruke en stavmikser å lage ditt eget havremel)

2ts bakepulver

1/2 ts salt

2 egg

2,5dl melk (jeg brukte lettmelk)

*ca 2 never med spinat (jeg slumper veldig – ikke la deg skremme av mengden)

Ønsker man enda mer proteiner kan man tilsette litt cottagecheese. Akkuratt denne gangen hadde ikke jeg dette for hånden.

Bland alt sammen og rør med visp. *Ha i spinaten til slutt. Bruk stavmikser for å jevne ut røren og la det svelle ca 20min. Greit at røra er litt tjukk, så hvis den ikke er det tilsett gjerne litt mer mel. Stek i smør.

Dette gir ca 8-10 pannekaker.

sp3

Jeg får plass til å steke tre stk om gangen, hvis man bruker en liten ause. Stekes på middels varm.

sp4

Man kan variere veldig med hva man spiser de med. Alt fra kremost med laks og litt spinat slik som på bilde, til ulike ostetyper med litt ruccolasalat til. Passer også med kremost og spekemat, eller som tilbehør med Norvegia+smør til tomatsuppe. Perfekt som tapas, da kan man jo gjerne lage de litt mindre og flere 🙂

Sp1

Mitt beste tips er nok med denne kremosten fra Arla med hvitløk og urter, røkt laks eller ørret skiver og litt spinatblader! Himmelsk godt.

spinatpannekake

samme kremosten – med med røkt skinke og spinat 🙂

De ser nokså grønne ut og mange lar seg skremme av dett (spesielt barn og menn har jeg på følelsen av, hehe), men de smaker ikke i nærheten så grønt. Har du ikke prøvd bør du prøve!! Kjempesunt og fort gjort.

Jeg tar med meg noen stykker til GamleHuset i kveld. Der har jeg en dært kyllingsuppe jeg skal varme i microen og ha noen pannekaker til. I kveld skal vi starte å plaste og lekte ytterveggene nede i 1etg, det skal bli spennende – et nytt kapittel.

GOD kveld til deg og veldig hyggelig at du kikker innom bloggen. Og til deg som tar deg tid til å legge igjen noen ord i kommentarfeltet…. det er ekstra stas <3

 

Hana Alendar • 29. januar 2019


Previous Post

Next Post

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published / Required fields are marked *